تاثیرات زندگی مجردی بر جوانان
نوشته شده توسط : غزاله البهشتی

افزایش تعداد جوانانی که به دلایل مختلف زندگی مجردی را انتخاب می کند و آسیب های آن ، باعث نگرانی جامعه شده . خانه های مجردی در مناطق شمالی تهران تقریبا 3 برابر مناطف مرکزی و جنوبی می باشد که از عمده دلایلی که توسط روانشناس مشاور مورد بررسی قرار گرفته نداشتن تفاهم میان جوانان با خانواده می باشد . مشکلات مختلفی به غیر از عدم تفاهم وجود دارد که می توان به گزینه تحصیل یا شغل دور از شهر سکونت اشاره نمود ، البته در این میان الگوی های غربی که جوانان را به تجرد گرایی و زندگی مجردی تشویق می کنند را نیز نمی توان نادیده گرفت . وقتی فردی تصمیم می گیرد تا زندگی مجردی را انتخاب کند مشکلات و چالش هایی در کنار این انتخاب وی وجود دارد که در زمانی که با خانواده زندگی می کرده حتی به آنها فکر هم نمی کرده . یکی از این مسائل موضوعات مالی می باشد که در کنار بار روانی و عاطفی ممکن است معایب و مزایایی با خود به همراه داشته باشد . معمولا انتخاب زندگی مجردی بدون در نظر گرفتن تمام جوانب ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای فرد به همراه آورد .

مهمترین عوامل گرایش جوانان به زندگی مجردی چیست ؟

-         نا توانی در ازدواج : بسیاری از جوانانی که با مشاورین تلفنی ایران صحبت می کنند و به زندگی مجردی علاقه دارند افرادی هستند که دوره نوجوانی را گذرانده و نیاز به جدایی از خانواده و استقلال را احساس می کنند ، این افراد تمایل دارند تا سبک زندگی خود را در پیش بگیرند و از خانواده جدا شوند . در گذشته شرایط ازدواج آسان تر بود و این تصمیم با ازدواج می توانست عملی شود ، اما امروزه شرایط ازدواج آسان نیست و جوانان برای آن که شرایط ازدواج را داشته باشند مشکلات زیادی پیش رو دارند ، بنا بر این زمانی که توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارند و نمی توانند که سبک زندگی خود را با والدین شان هماهنگ کنند ف تصمیم به جدایی از خانواده و زندگی مجردی می گیرند .

-         عدم وجود تعهد شخصیتی : نوع تربین برخی از خانواده ها به این صورت می باشد که تمامی نیاز های کودکان خود را برآورده می کنند و باعث می شوند تا فرزند آنها با هیچ نا کامی در دوران کودکی یا نوجوانی خود رو به رو نشود . این نوجوانان معمولا در بررسی های مرکز مشاوره خوب در دوران نوجوانی نمی توانند دست از خوش گذرانی برداشته و تن به محدودیت های خانواده دهند در نتیجه این افراد تحت این بی تعهدی که در وجود شان شکل گرفته تمایلی به ازدواج نیز نداشته و می خواهند صرفا در لحظه ها زندگی کنند ، بنا بر این زندگی مجردی برای آنها بهترین گزینه محسوب می شود .

-         ازدواج سفید : یکی از مسائلی رو به افزایش در کشور ما از نظر مشاوران قبل ازدواج ازدواج سفید می باشد . ازدواج سفید به ازدواجی گفته می شود که دختر و پسر بدون آن که با یکدیگر به شیوه سنتی ازدواج کنند و مناسک مذهبی را به جا آورند و یا حتی خانواده ها مشارکتی داشته باشند ، تصمیم می گیرند تا با یکدیگر زندگی نمایند . این افراد در واقع مجرد هستند اما با یکدیگر زندگی کرده و رابطه دارند . پذیرش این شیوه زندگی در کشور ما تمایل جوانان را به ازدواج کاهش داده و باعث گرایش جوانان به زندگی مجردی می شود .

-          ترس از مسئولیت : یکی دیگر از عوامل گرایش جوانان به زندگی مجردی ترس از مسئولیت در جوانان می باشد که این ترس در اثر فشار های اجتماعی و اقتصادی و عدم توانایی در تامین ننیاز های همسر و فرزند می باشد . این مسئله باعث می شود تا فرد زمانی که به ازدواج فکر می کند دچار ترس شدید شده و برای فرار از این احساس به اهمال کاری روی آورد و سعی نماید تا زندگی به سبک دیگری را تجربه نماید .

مهمترین چالش های زندگی مجردی

مشکلات مالی : برای داشتن یک زندگی مجردی داشتن مسکن یا پرداخت هزینه اجاره و تامین مخارج آب و برق و غیره از اولین چالش ها به حساب می آید . این چالش باعث می شود تا جدایی از خانواده نیاز به جرئت زیادی داشته باشد ، مشکلات اقتصادی که برای بسیاری از جوانانی که جدا از خانواده زندگی می کنند باعث شده تا آنها دچار مشکلاتی همچون نا امیدی ، افسردگی و پوچی گردند .

تنهایی : تنهایی برای دختران و پسران به شیوه های مختلف می تواند دغدغه هایی را برای آنها ایجاد نماید . معمولا چالش پسران در زندگی مجردی رسیدگی به کارهای منزل ، بهداشت و تغذیه می باشد که معمولا پسران در انجام آنها ضعیف هستند . در مورد دختران مسائل امنیتی و خطراتی همچون مزاحمت همسایه ها و غیره که تنها زندگی کردن برای آنها به دنبال دارد چالش می باشد . به همین جهت است که برای تنها زندگی کردن ابتدا باید برنامه ریزی مناسبی انجام شود سپس فرد دست به اقدام زند .

 برای زندگی مجردی به چه چیزهایی باید توجه کرد ؟

1-    توجه به سلامت جسمی : در زندگی مجردی دیگر کسی نیست که به شما بگوید چه کار کنید یا نکنید ، در این شرایط دوستان نا مناسب می تواند زمینه ورود داخانیات و مواد اعتیاد آور را برای شما ایجاد نماید .

2-    استقلال مالی : برای زندگی مجردی استقلال مالی بسیار با اهمیت می باشد ف زیرا همانگونه که گفتیم ، مشکلات مالی می تواند آسیب های زیادی به فرد وارد نماید .

3-    توجه به سلامت روانی : افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات در میان افرادی می باشد که مجرد زندگی می کنند ، زندگی مجردی کمبود های عاطفی زیادی برای افراد ایجاد می کند که می تواند به سلامت روانی آنها آسیب وارد نماید .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3 




:: برچسب‌ها: روانشناس مشاور , مشاورین تلفنی ایران , مرکز مشاوره خوب , مشاوران قبل ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: